Tjekliste til køb af brugt knallert/scooter

Hvis du står og overvejer at købe en brugt knallert er der en række ting man skal holde øje med når man er ude hos sælgeren. Dels er der de helt naturlige ting at holde øje med omkring maskinen og dens funktioner, dels er der de mere menneskelige faresignaler som også er nødvendige at have med i overvejelserne. Scooterblog.dk bringer her 10 essentielle ting du skal have på din tjekliste ved køb af en brugt knallert

Mangler du hjælp til en slutseddel, så kan du downloade en skabelon fra denne artikel

1. Stelnummer

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at du skal tjekke stelnummeret inden du foretager et køb.

  • Du sikre dig at stelnummeret stemmer overens med maskinen (Model og årgang)
  • Du skal sikre dig at stelnummeret ikke er meldt stjålet
  • Du skal sikre dig at stelnummeret er ubeskadiget og der ikke er tegn på at man har forsøgt at ændre/skjule det oprindelige stelnummer

2. Temperaturen på udstødningen

Det er et gammelt trick blandt de mere kreative sælgere af brugte scootere. Er udstødningen varm ved din ankomst, har sælgere været ude og “køre den varm” således at den er lettere at starte, kører bedre og har en bedre tomgang. Mærk derfor efter inden du selv evt. starter maskinen, er den varm kan han muligvis prøve at skjule dens virkelige fejl og mangler

3. Rust

Det er ikke anderledes end andre kørertøjer der kan ruste. Tjek stellet grundigt efter for at se om du kan finde noget rust. Både så du kan presse prisen, men også så du får et indtryk af, hvor velplejet en maskine du har med at gøre. Meget rust tyder på dårlig behandling og et hårdt liv.

4. Skjoldsættet

Tjek de forskellige skjolde grundigt for ridser og endda brud. Standen og kvaliteten af de forskellige skjolde fortæller meget om behandlingen af knallerten hos sælger. Har man planer om at udskifte skjolde umiddelbart efter køb er dette naturligvis ikke livsvigtigt, men brug alligevel et par minutter på at tjekke kvaliteten efter.

5. Mislyde i motoren

En knallert skal have en jævn og behagelig motorlyd uanset om det er tomgang eller ved kørsel. Tjek derfor om der kommer mislyde fra motoren, skøre raslelyde, knæk-lyde eller noget andet. En synd motor har en forudsigelig lyd og kommer ikke med skøre og unormale lyde. Mislyde skal tages alvorligt!

6. Hvordan er tomgangen

Brug gerne et par sekunder på at tjekke hvordan knallerten står i tomgang. Hvis den har tendens til at gå ud, er dette ikke nødvendigvis alvorligt. Nogle gange kan lidt justering af tomgangsskruen være løsningen, men tjek alligevel for at se om det fungerer.

7. Hold øje med tun

Kig altid grundigt efter diverse tun-dele på en knallert. Hvis det er tilfældet med tun på knallerten skal man spørge ind til:

  • Hvilken slags tun er der tale om
  • Hvor langt har knallerten kørt med tun
  • Er der opstået problemer med maskinen eller tun efter montering

8. Ledningsnettet

Tjek altid det formelle og lovpligtige lys inden køb. Tjek om den blinker korrekt, bremselyset, kørelys osv. Ledningsnettet kan være en irriterende ting at skulle bruge kræfter på at ordne.

9. Låse

Tjek de medfølgende låse og deres funktion (Ratlås, sædelås, kædelås eller lign.)

10. Prøveturen – hvor?

Husk ALTID at få en prøvetur inden køb. Det er selvskrevet men skal alligevel nævnes. Tænk også over mødestedet, vil sælger ikke mødes ved sit private hjem bør man overveje om der er nogen grund til dette. Som udgangspunkt er det et faresignal hvis sælger ikke vil mødes privat, men kun på offentlige parkeringer osv.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Denne knallert er mest populær i Danmark -

Leave a Reply