Nye aldersgrænser for stor knallert og lille motorcykel

Den skulle være god nok, nu ser det endelig ud til at vi snart finder ud af om aldersgrænserne ændres i forhold til at køre på stor knallert i en alder af 16. Det er partierne Konservativ, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti der har sendt forslaget til vedtagelse i folketinget, kun Venstre mangler at trykke på den grønne knap.

De unge knallertkøreres incitament til at tune knallerten bliver mindre, ved at de lovligt får mulighed for at betjene hurtigere køretøjer i en tidligere alder

Derfor ændres reglerne for aldersgrænser til knallertkørekort

HEIDENAU-LAES
Læs om Heidenau og deres lækre dæk, lige her.

Nærlæser man lovforslaget, der er Fremsat den 26. februar 2016 af Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA) og Rasmus Jarlov (KF), vil man finde et par super gode argumenter for, hvorfor aldersgrænserne skal ændres.

  • Mobilitet til 16-årige på landet og mindre byer

Der er ganske enkelt længere til skole, fritidsjob og aktiviteter ude i de mindre byer. For at gøre ungdommen mere mobil i områder hvor den offentlige transport er mangelfuld vil man derfor give dem mulighed for at køre lovligt på en knallert 45.

  • Næsten halvdelen af alle Knallert 30 er tunet

Hvis du ser en 16-årig køre på knallert 30, ja så er det altså 50/50 om den er lovlig eller ej. Vi har altså en situation lige nu, hvor rigtig mange kører ulovligt på deres knallert. Umiddelbart virker kampagner ikke overfor ungdommen, hvorfor man har indset hvor svært det er at få folk til at stoppe med at tune sin knallert 30.

  • 24 ud af 27 EU Lande har lavere aldersgrænse for erhvervelse af kørekort til stor knallert/Lille motorcykel
  • Antallet af ulykker i Sverige (Efter indførelse af lign. lov i 2010) er ikke steget

De unges ansvarlighed øges generelt, idet de med en mere trinvis tilgang tidligere lærer at styre et motorkøretøj

Hvornår kan vi regne med at de nye regler om aldersgrænser træder i kraft?

Eftersom lovforslaget netop er fremsat i folketinget til gennemgang og godkendelse, forventes der yderligere et par ugers bearbejdnings tid. Herefter er resten “proforma” og hvis alt går som håbet kan reglerne vedtages og aktiveres ultimo 2017.

Må 15-årige så køre på knallert 30?

I første omgang var der tale om, at 15-årige skulle have lov til at køre på knallert 30 eftersom disse maskiner ikke længere ville være relevante fra 16 år og opefter. Der er midlertidigt ingen omtale af denne aldersgruppe i netop fremsendte lovforslag hvorfor man må formode at der i første omgang ikke vil ændres på aldersgrænsen for at kunne få sin første knallert.

Det betyder dog ikke, at det ikke vil ændres på et tidspunkt, men det giver god mening at holde sig fra emnet i første omgang, da man ellers ville få sværere ved at indføre de øvrige lovændringer. Det er altså en proces hvor man tager et enkelt skridt af gangen.

Hvis lovforslaget gennemføres, vil effekten være…

Effekt af beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget vil forbedre trafiksikkerheden på følgende punkter:
– De unges ansvarlighed øges generelt, idet de med en mere trinvis tilgang tidligere lærer at styre et motorkøretøj, hvilket også er en fordel for de unges evne til at køre bil.
– De unge knallertkøreres incitament til at tune knallerten bliver mindre, ved at de lovligt får mulighed for at betjene hurtigere køretøjer i en tidligere alder.
Skriftlig fremsættelse af politikerne.

Kilde: MagaCin

Denne artikel er en overbygning fra en artikel bragt af Man-Up i forbindelse med det første udkast til lovforslag om ændring af aldersgrænser i trafikken

26 Comments on Nye aldersgrænser for stor knallert og lille motorcykel

  1. Der vil stadig væk tunes scooter og knallert det vil ikke laves om på få så længe det er ulovligt at tune sin knallert/scooter vil der stadigvæk blive tunet få så er der nogle der synes det er sjovt at gøre det

      • Heey du.. Det vil da stadig hjælpe da de må køre op til 57 km/t Selvom du må kun køre 45 må den kunne køre 57 km/t som vil resutere i at mange flere ville vælge at begynde at køre lovligt, dog forstår jeg ikke hvorfor vi ikke bare havde en slagt scooter ligesom tyskeland og hvor de må køre 60 km/t og op til 75 km/t må den kunne køre. Så det er et fremskidt, dog synes jeg stadig ikke det helt er nok for at få unge til at køre ordneligt.

    • hey så lige dit forslag :) giver dig gerne ret i det meste af det der er nævnt her :) men ikke alle små mototcykler af 125 køre over 100 jeg har den nyeste af keeway rks 125 den køre da kun 90 tidligere havde jeg en yahama 125cc 5 gears :) men jo kan da godt følge dig, hved os godt hvad at du mener, men min holdning ville være til det hele, at de unge skule have fuldt ud af alt trænning inden at de er klar til de store maskiner, og nu det hved jeg bedst efter som jeg har været ude for en del ulykker da jeg hvar yngra, siger nu her med et ben jeg knapt nok kan bruge i dag, og en lammede arm der slet, slet ikke kan bruges, pga, tunning og ikke tunning af store maskiner, det der sker hved det er, at det kun kan gå galt i den tidligere alder, jeg mener hvad bliver det næste måske :) ?? at 7 årige må tage kørekort til pocketbike ?? arhh danmark tag jer nu sammen, det er ikke aldern der skal længere ned, men politiet der skal stræmmes op :) det hvar alt for nu :) fortsat god dag/aften til alle herinde :)

    • At 16-årige også skal have mulighed for at køre på lille motorcykel. Vi har linket til hele forslaget hvis motorcykel-delen er super spændende. Nu hedder denne hjemmeside en “Scooter”blog, derfor ligger fokus naturligvis på det 😉

  2. Jeg ved værtfald at i min omgangskreds, handler det mere om at have den fedeste knallert, og måden at gøre det på, er at få den så langt væk fra den lovpligtige knallert som muligt.
    – Det er dumt, men det er sådan det er.

    Men 45 km/t – ved ikke om det vil løse problemet. Det kan være at tabuet med lovlig knallert vil stilne af.

  3. altså jeg køre ulovligt fordi jeg bare gerne vil kunne følge med i trafikken..
    (køre hvad fart skiltene tillader)
    30/45 simpelthen er for langsomt… og der er intet være end når man køre op af en bakke og man mister fart fordi scooteren ikke kan trække det……
    tror min scooter køre 118 Km/t

    oprindeligt inden scooter bliver solgt i de danske butikkerne bliver begrænsningerne sat i scooterene.. og det er dem som gøre at scooterene ikke køre mere end de 30/45
    hvis man nu tager en feks som en jog r.
    hvis du nu køber den direkte fra fabrikken, har den altså en topfart på 80 Km/t hvilket er det den er lavet til!
    politiet kan sige så meget pis de har lyst til! scooter er lavet til minimum at køre 80 km/t!!!!!

  4. Da jeg havde knallert som 16årig kan jeg huske vi var et par… vi blev ved og ved med at tune, min kunne tilsidst køre 80, jeg blev også stoppet

    Jeg valgte så at ligge og køre 45 tilsidst, det var nok, det gik temmeligt stærkt og var også sikkert at køre

    Så 45 burde være fint,

    Lav en bane hvor folk kan komme med deres tunede knallerter og lav en billig ordning hvor man kan få transporteret sin baneracer, jeg tror faktisk det ville være en god løsning,

  5. Tror ikke det hjælper så meget. Jeg bor i en lille by selv de ældre køre ulovligt. De burde sætte farten op på 30 og 45.
    En normalt knallert inden de sætter begrænsninger i køre de der 60-70 stykker. Som længere nævnt oppe, 30 = 70 45 = 80 som på de danske landeveje. Tror ikke de ville hjælpe en skid med at lade folk fra 16 af køre 45 maskiner.
    Her i huset har vi to ulovlige til sjov og ballade når vi køre med drengene, men skal vi til møde i byen eller andet i silkeborg bruger vi den lovlige, og vi har snakket om at få en mere med plade og 110% lovlig.

  6. Der hvor jeg kommer fra går stort set alle op i motorer og tuning og den slags! og ingen af dem kan faktisk vente med at køre knallert så de ligger og køre når de ik er gammel nok! Så tror at hvis i laver 30 om til 15 vil der bare komme mere tun i hverfald her over fra! :))

  7. Drop tanken om 16 årige på 45´r (stor knallert) og giv dem lov til at køre de små mc’ere (90cc-100-110-125cc). Nogle få 125’ere kan så rende 130, og det gør jo tuning overflødigt.

    Jeg er selv kørende på “lille knallert”, og affinder mig med det, da jeg ikke har så travlt med at komme frem. :) Jeg har kørt på knallert i snart 45 år, og har prøvet det meste, angående tuning. Men med reglerne fra 2013 in mente, gider jeg ikke det mere. Behovet for fart er forlængst blevet opfyldt, men er som skrevet slut :).

Leave a Reply