ScooterWeekend 2016 am Ring!

Er netop hjemvendt fra et fedt event i det sydtyske. Nemlig det velkendte Scooterweekend, afholdt af ScooterAttack.

ScooterWeekend strækker sig over 3 dage, fra fredag til søndag. De to første dage er der såkaldt banekørsel. Banekørslen skete på Müllenbach banedelen – den er en del af den verdenskendte Nürburgring. Om søndagen var der sprint, dette blev afholdt ved siden af Grand Prix banedelen. Det tyske event er rigtigt populært blandt tyskerne, og har eksisteret i flere år!

 

En rigtig populær stil blandt tyskerne, er hvor de fjerner bagenden på deres Yamaha Aerox- Det har egentligt ikke noget formål, de synes bare det er skide fedt.

 

Nurnbergringen-wuhuMin far og jeg tog turen syd på, torsdag eftermiddag, og landede ved byen Quiddelbach omkring midnat. Hele weekenden har vi boet sammen med de fleste ”folk” fra Scotoergruppen.dk. Fredag og lørdag var vi forbi banen, for at få et indblik i hvilken slags maskiner, og hvilken stil tyskerne bygger efter. En ting er sikkert, det er at Yamaha Aerox og Peugeot Speedfight 2 er meget populære dernede. En rigtig populær stil blandt tyskerne, er hvor de fjerner bagenden på deres Yamaha Aerox- Det har egentligt ikke noget formål, de synes bare det er skide fedt. En ting der er rigtig fedt ved det tyske events er, at der bliver afholdt auktion både fredag og lørdag. På auktionen er der alt hvad hjertet begærer af knallert/scooterdele, og mange af delene blev solgt rigtigt billigt. Derudover var der også gratis rullefelt hele weekenden, hvor alle kunne få afprøvet deres maskines effekt. Grundet rullefeltet var gratis var der rigtig lang kø, nogen ventede helt op til en time for at få rullet deres maskiner.

Selve Nürburgring er over 20 km lang, og omkredser flere små byer!

Flere lande repræsenteret

Masser af fede maskiner samletUdover scooterræset brugte vi også en hel del tid på at se ræs på selve Nürburgring. Det gjorde vi da der blev kørt såkaldt ”VLN”, hvilket er en slags tysk løbsserie inden for bilræs. Der var alt lige fra Peugeot 306 til Nissan GT-R 35 og Porsche GT3 RS. Selve Nürburgring er over 20 km lang, og omkredser flere små byer! Tilhørende er der et stort center, med museum, elektrisk go-cart og meget meget mere!

Hele søndag stod den på sprint for fuld gas. Der var kommet folk fra både Holland og Frankrig for at deltage i træffet, og de havde bestemt ikke langsomme maskiner med! Vi ankom på pladsen omkring klokken 08.00, derfor kunne vi også få en rigtig god plads. Klokken 09.00 startede tekniskinspektion, og maskinerne blev virkeligt gået grundigt igennem. Alt fra bremser til overløb blev tjekket, og hvis kontrollørerne fandt nogle fejl, blev deltagerne venligst bedt om at få rettet op på det inden de kunne deltage. Klokken 10.00 blev der åbnet for sprintanlægget, og jeg var den første der kørte et gennemløb. Den første tid var noget langsommere end hvad jeg plejer at kører her hjemme. Men dette var der også en logisk forklaring på.

 

Den tynde luft resulterede i, at vi gik 10 numre ned i hoveddyse samt en anden indsugningstragt.

En helt anden oplevelse

NurnbergringenBanen vi kørte på ligger omkring 600 meter over havets overfalde, dette gjorde luften var meget tynd i forhold til den blanding maskinen køre med her hjemme. Ikke nok med luften var tynd, var den også meget tør, og havde derfor en stor mangel på ilt. Den 150 meter lange bane steg også en smule hele vejen ud, derfor var maskinen noget presset. Efter vi fik prøvet til med nogle forskellige dyser, og ruller endte vi med nogle fornuftige tider, hvilket var tilstrækkeligt til en 2. plads. Den tynde luft resulterede i, at vi gik 10 numre ned i hoveddyse samt en anden indsugningstragt. Indsugningstragten på karburatoren har en stor påvirkning på både gasrespons og træk. Der er mange muligheder når der gælder indsugningstragte. Den jeg havde succes med i Tyskland er en kort tragt fra Polini. Tragten passer fint til PWK karburatoren, og giver et godt indsugnings-flow samt hastighed. Tragten er købt hjem ved Speedline.dk og koster omkring  120 kr. plus forsendelse

Allerede nu er der lagt en ny dato for det store event i Tyskland. Denne gang fra den 30. juni til 2. juli. Så hvis i kunne tænke jer at få en rigtig stor oplevelse, og generelt er interesseret i motorsport så set et kryds i kalenderen allerede nu! Hvis du vil vide mere om begivenheden kan du læse mere på facebook:https://www.facebook.com/events/495212390674874/

Jeg vil gerne sige rigtig stor tak til Mille, Daniel, Michael og Kim for en rigtig god tur og alt hjælpen.

Hvis du vil se flere billeder eller videoer fra træffet kan du altid hoppe forbi min Facebook side, FK Performance, hvor du som altid kan følge med i hvad der sker.

Frederik Krogh – FK Performance

Be the first to comment

Leave a Reply