Polini CP evolution 24 mm Anmeldelse

Polini CP evolution 24 mm Andmeldelse af Jonas Blom

Her vil jeg komme med min mening og erfaring med denne Polini Karburator.
Som mange andre så havde jeg inden jeg prøvede denne karburator brugt PWK 28 mm, og vhst 28 mm.
Det er begge fladspjældskarburatorer, med en boring på 28 mm. Det har i mange år været det eneste rigtige inden for Scooter tuning i Danmark.
Dog har man andre steder i mange år kørt med 19 mm karburatorer på 70 CC cylindre, og stadig lavet god effekt, så jeg tænkte at der kunne være noget om snakken, derfor måtte jeg selv prøve en lidt mindre karburator, men stadig en karburator der skulle være sat op til 70 CC High Performance Cylinder kits.

Sammenlignet med PWK’en så er CP karburatoren fysisk mindre, og den kræver også en mindre studs end en 28 mm karburator.
CP Evolution Karburatoren kommer fra fabrikken med en tragt, som gir et hurtigere og større luft flow gennem karburatoren, hvilket bla giver bedre gasrespons. Den store tragt betyder dog også at man skal være opmærksom på sit luftfilter, da dette skal have en større til spænding end en 28 mm uden tragt.

 

“Sammenlignet med PWK’en så er CP karburatoren fysisk mindre, og den kræver også en mindre studs end en 28 mm karburator.” – Jonas Blom

Polini CP evolution
Lette materialer og ekstrem ydeevne på Polini karburatorer

Denne Karburator benytter sig af PWK hoveddyser, så hvis man ligesom mig kommer fra en PWK karburator, så er man allerede godt dækket ind med dyser, og behøver ikke ud at investere i mange ekstra dyse sæt. Dog skal man investere i et par nye tomgangsdyser, da de ikke passer fra en PWK.

 

“Efter at jeg fik karburatoren justeret, sådan at blandingen passer godt, så blev jeg virkeligt positivt overrasket.” – Jonas Blom

polini-scooter-styrt
Billedet er fra Polini’s facebook side – Polini er toppen af poppen indenfor effektforbedring på scooter

Fra fabrikken bliver karburatoren leveret med en 112 hoveddyse, men jeg vil anbefale at man starter i 130’erne, for at være sikker.
Personligt kører jeg selv med en 118 hoveddyse, og der har min motor en rigtig fin forbrænding, men det betyder ikke at andre bare kan sætte samme, og det så spiller, så en 130 dyse er et meget sikkert udgangspunkt.
Efter at jeg fik karburatoren justeret, sådan at blandingen passer godt, så blev jeg virkeligt positivt overrasket.
Min motor blev meget frisk på gassen, men den største forskel var i mellem området. Jeg har meget mere jævnt træk, når jeg ruller gas på ud af svingene og motoren kører rent hele vejen.
Dog er denne karburator lidt svær at justere, den er meget følsom på hoveddysen, så man skal lige bruge lidt ekstra tid på den, da et par numre op eller ned i dyse, er meget mærkbart på denne karburator.
Det er dog besværet værd når man får det til at spille efter lidt tid, ikke meget mere end hvis man justerer en PWK, da man vil opleve en motor der kører lækkert i alle omdrejnings områder.

Hvis jeg skulle give karburatoren stjerner så 4,5 ud af 5, da den er lidt mere følsom end andre karburatorer, men det glemmer mand, når man oplever hvor godt det hele kører bagefter.

Kan købes hos Speedline for 899,95

 

Er du i tvivl om hvorvidt du kan bruge denne karburator? Polini CP Evolution 22mm passer til:

Apex: MXR 100 Aprilia: Amico, Area 51, Classic, Mojito (efter 2004 – Piaggio motor), Rally (AC), Rally (LC), RS50 (1999-2006), RS50 (2006-2010), RX50 (1999-2006), Scarabeo (Minarelli), Sonic (AC), Sonic (LC), Sportcity One 2T, SR 50 (Minarelli lodret), SR 50 (Minarelli vandret – AC), SR 50 (Minarelli vandret – LC), SR 50 Factory (karburator), SX50 (2006-2010) og SX50 (Fra 2011) Benelli: 491 (før 2003 – AC), 491 (før 2003 – LC) og K2 (AC) Beta: Ark (AC) og Ark (LC) CPI: Aragon, GTR, Hussar, Oliver, Popcorn og Super Motard Derbi: Atlantis Bullet (fra 06/2002 – Piaggio motor), GP1, GPR (før 2006), Senda (2003-2005), Senda (2006-2010), Senda SM (fra 2011) og Variant Sport 2T Generic: Ideo (AC), Race 50, Trigger SM, Trigger X og XOR 50 (AC) Giantco: G-10, Lambros og Spartan Gilera: DNA, Ice, RCR (2004-2005), RCR (2006-2010), Runner (før 08/2005 – AC), Runner (før 08/2005 – LC), Runner SP (efter 08/2005 – AC), Runner SP (efter 08/2005 – LC), SMT (2004-2005), SMT (2006-2010), Stalker og Storm Keeway: F-Act, F-Act Evo, Flash, Focus, Matrix og RY6 Peugeot: XPS og XR6 Piaggio: ET2, Fly – 2T, Liberty, New Typhoon (efter 2010), New Zip – 2T, NRG Mc2 (LC), NRG Mc3 (AC), NRG Power DD (LC), NRG Power DT (AC), Skipper 125-150ccm – 2T, Typhoon (før 2010), Zip (efter 1999) og Zip SP (efter 2006) Rieju: MRX-RRX og RS2 Matrix (før 2008) Suzuki: RMX og SMX Vespa: LX 50 2T VGA: Grido Yamaha: Aerox (efter 2004), Aerox (før 2003), Axis, BWS/Spy, DT50, Jog Artistic Special, Jog Fine Selection, Jog R, Jog RR, Jog Space Innovation, Neos 2T (efter 07/2007), Neos 2T (før 07/2007), Neos Easy 2T, Slider (før 2004) og TZR

Be the first to comment

Leave a Reply