Tændinger ! Anmeldelse og guide

 

Stage6 R/T Innerrotor VS Italkit Innerrotor

Skrevet af Frederik Krogh – F.K Performance

14407688_1467047803322441_1594438680_nNår det kommer til at tune på sin knallert eller scooter, er opgradering af tændingssystemet et must! Et normalt tændings system på en scooter levere strøm til batteri, lys, horn, tændrør osv. Når man skal køre banerace er dette ikke længere nødvendigt, blandt andet derfor kan man skifte til en Innerrotor tænding.

Innerrotor tændingen har et væsentligt lettere svinghjul end den originale, plus en mindre inerti. En mindre inerti samt vægt gør motoren mere omdrejnings villig, og derfor en mulig højere effekt samt bedre effekt kurve. Hoved sagligt levere en Innerrotor tænding kun strøm til tændrøret for at sikre en så kraftig gnist som muligt, og så få komponenter som muligt. Generelt er der to forskellige typer Innerrotor tændinger. Den digitale og den analoge.

Den digitale minder en smule om den originale tænding fra en scooter. Den kører nemlig med et digitalt tændings signal hvilket gør den kan avancere tændings tidspunktet. Dette giver et bedre bundtræk, da man får bedre effekt ud af sit brændstof ved lavere omdrejninger. Den analoge tænding, minder om tændingen på en gammel knallert eksempelvis en gammel Puch. Den har nemlig et fast tændings tidspunkt, eksempelvis 1,4mm før top. Den digitale Innerrotor tænding er opbygget af en stator, CDI boks og en tændspole. Den analoge er stort set identisk, dog uden CDI boks da den som før nævnt kører med fast tændings tidspunkt.14384182_1467042886656266_1603621862_n-1

 

Stage6 R/T Innerrotor – 2.328,95 kr.
Tændingen fra Stage6 ligger klart blandt toppen af racer tændinger. Den digitale tænding sikre et godt bundtræk og høje omdrejninger! Når man køber tændingen medfølger alt for at man kan komme i gang med at bruge den. Alt efter hvilken motor man skal bruge tændingen på, skal tændings tidspunktet indstilles for at sikre at motoren fungere optimalt.  Tændingen har en ekstra tændingskurve indlagt i CDI boksen. Denne kan aktiveres ved at aktivere den grønne ledning til stel. Et passende sted at montere CDI samt tændspolen er som regel i sædekassen. Derfra kan det være en god ide at trække en ekstra stel ledning, fra tændspolen til stel på scooteren.

14408929_1467042849989603_1880710337_n-1

IltakitInnerrotor – 1.799,95 kr.

Italkit tændingen er rigtig velkendt tænding, og er rigtig pålidelig. På en typisk Minarelli motor skal den stå på 1,4 mm før top, da den er analog. Tændingen er simpel at montere da den kun har en tændspole, der skal monteres. Fra tændspolen skal der gå en ledning til din dødmandskontakt og en til stel. Den eneste ulemper jeg ser ved Italkit tændingen er at man ikke kan udskifte tændrørskablet, hvis man enten ville have en længere eller anden type.

14384183_1467047776655777_32545162_n

Buzzettitændingsmicrometer – 229,95 kr.

Micrometer skruen er det eneste værktøj udover det almene man skal bruge for at montere en Innerrotortænding. Skruen skal skrues i hullet i stedet for tændrøret og spændes let med en 17mm gaffelnøgle. Motoren drejes således den står i top, den skal drejes i rotationsretningen, typisk med uret. Når stemplet er i top, stilles skuren på 0 og den lille skrue på siden spændes. Derefter drejes motoren en smule tilbage, mod rotationsretningen. Hvis man eksempelvis montere en Italkit skurer man skruen tilbage så den står på 1,4. derefter drejes motoren med rotationsretningen og tændingen stilles på mærkerne, når den ikke kan komme længere mod top.

Micrometer skruen er et uundværligt værktøj når man arbejder med tunet knallert, og kan klart anbefales at investere i!

Personligt har jeg kørt med Italkit Innerrotor i et par år, og har aldrig haft problemer med den! Tændingen har fungeret stabilt, og jeg har har været godt tilfreds med produktet. Dog har jeg fornyligt valgt at skifte til Stage6 R/T tændingen for at finde mere bundtræk. Efter skiftet til Stage6 R/T har jeg oplevet en bedre gasrespons samt en bedre acceleration.
Jeg vil give begge tændinger 4,5 point ud af 5, taget i betrækning af deres pris i forhold til hvad man får.

 

Be the first to comment

Leave a Reply