Batteri og vinter – dårlig kombi

Mandag morgen og efteråret har for alvor taget fat om lille Danmark. Heldigvis er frosten ikke kommet endnu, men det er blot et spørgsmål om tid. Er din scooter klar til de mørke måneder? Vi sætter fokus på de ting du skal være opmærksom på, hvis du vil sikkert igennem vinteren.

I denne artikel kigger vi nærmere på batteriet på din scooter. Batteriet på din knallert er nemlig den hyppigste årsag til stillestående scootere landet over.

På rigtig hårde frostdage kan batteriet drænes for op imod 50 pct af den oprindelige mængde strøm. Dette er isoleret set grund nok til at scooteren ikke vil starte, men en kombination af hård frost, et par dages pause og 3-5 år på bagen kan give startvanskeligheder for selv den bedste maskine.

Én ting er, at man en vinterkold morgen kan starte og trille afsted mod skole, men det er ikke ens betydende med at man er ude af risikozonen. Mange oplever nemlig, at selve opladnings processen forværres tilsvarende ved frost. Oftest skal batteriet bruge længere tid på at lade under kørsel, og derfor vil man nogle gange opleve at batteriet er blevet endnu mere tømt for strøm når man er fremme, det kan betyde at den ikke vil starte på hjemturen.

Du bør derfor overveje om det er tid til udskiftning af dit batteri, eller som det mindste sikre sig at batteriet er fuldt opladdet hen over vinteren. evt. kan man overveje om vejhjælp eller lignende vil være en god løsning.

Nyt batteri til din scooter/knallert

Har du konstateret at batteriet muligvis er ved at være færdig for denne gang, så kommer vi her med et par konkrete råd til hvad du bør kigge efter:
Som udgangspunkt består batteriet af to specifikationer

  • Volt (V)
  • Ampere pr. Time (Ah)

Batteriet i din scooter kan varriere i størrelse alt efter model. Det samme gælder mængden af Volt og Ah. Typisk ligger scooter batterier på de kendte modeller omkring 12 Volt og 3-4 Ah. Henover vinteren vil mængden af Volt som den oplagrer, falde betragteligt. Det samme gælder for mængden af strøm som kan sendes ud gennem maskinen (Ah) og det er netop derfor man skal være opmærksom på batteriets levetid da det i sidste ende kan betyde at batteriet har nået sin grænse.

Orginalt batteri til scooter, eller uorginalt?

Har man konstateret at batteriet er færdigt og ikke kommer til at kunne holde på strømmen fremadrettet bør man kigge sig om, efter et nyt batteri. Heldigvis er batterier forholdsvis prisvenlige og behøver ikke at slå hul i budgettet. Medmindre man partout forlanger original.

Et originalt batteri kosster typisk 300-600kr alt efter mærke og model.

F.eks koster et originalt batteri til PGO Hot 50 336,- hos Speedline. Batteriet har 12 Volt og lidt over 3 Ah.

Men hvis man er villig til at gå fra det originale og skifte til andre anderkendte brands, så kan der virkelig være noget power at hente hos de forskellige mærker. Eksempelvis har Motoforce udviklet et batteri der passer til PGO HOT 50 og mange andre modeller, til kun 199,95,- Batteriet har de 12 Volt og hele 5 Ah! Det er minimum 20% mere end de originale batterier på markedet.

Batteriet er altså 50 pct. billigere og har samtidig en større mængde strøm til disponering. Det betyder, at batteriet er bedre gearet til at håndtere det danske vejr – både når det er varmt og fugtigt, eller koldt og frossent.

Motoforce 12V 5Ah Batteri kan købes HER til 199,95,-

scooter-batteri-motoforce

Et batteri der passer til de fleste modeller

Batteriet fra Motoforce er samtidig designet til at kunne passe ned i en lang række af scooter modeller. Både PGA, Derbi, Aprilla og mange flere har mulighed for at bruge batteriet, på trods af den lave pris. Nedenfor ses en liste over de scootere som batteriet passer til.

 

Kopieret fra Speedline

ApriliaAmico, Area 51, Habana (1999-2004 – Morini motor), Mojito (efter 2004 – Piaggio motor), Rally (AC), Rally (LC), RS50 (1999-2006), RS50 (2006-2010), RX50 (1999-2006), Scarabeo (Minarelli), Sonic (AC), Sonic (LC), SR 125-150ccm, SR 50 (Minarelli lodret), SR 50 (Minarelli vandret – AC), SR 50 (Minarelli vandret – LC), SR 50 (Morini motor), SR 50 Factory (karburator), SX50 (2006-2010) og SX50 (Fra 2011)Benelli491 (før 2003 – AC), 491 (før 2003 – LC) og K2 (AC)BetaArk (AC) og Ark (LC)CPIAragon, GTR, Hussar, Oliver, Popcorn og Super MotardDerbiAtlantis Bullet (fra 06/2002 – Piaggio motor), Atlantis Wave (før 06/2002), GP1, GPR (før 2006), Senda (2003-2005), Senda (2006-2010) og Senda SM (fra 2011)GenericIdeo (AC), Trigger SM, Trigger X og XOR 50 (AC)GiantcoG-10, Lambros og SpartanGileraDNA, Ice, RCR (2004-2005), RCR (2006-2010), Runner (før 08/2005 – AC), Runner (før 08/2005 – LC), Runner SP (efter 08/2005 – AC), Runner SP (efter 08/2005 – LC), SMT (2004-2005), SMT (2006-2010), Stalker og StormKeewayF-Act, F-Act Evo, Flash, Focus, Hurricane, Matrix og RY6KymcoFever ZX, K12, People og Super 9PeugeotBuxy, Jet C-tech, Looxor, Ludix, Speedake, Speedfight 2 (AC), Speedfight 2 (LC), Speedfight 2T 100ccm, Speedfight 3 (AC), Speedfight 3 (LC), TKR, Vivacity (før 2008), XPS og XR6PGOBig Max 10″, Big Max 12″ – 3 eger, Big Max 12″ – 6 eger, Black Magic, Comet, Dr. Big, G-Max, Galaxy, Hot50 10″, Hot50 12″ – 3 eger, Hot50 12″ – 6 eger, Hot50 Naked 12″ – 6 eger, Libra, Ligero, New Ligero, PMX, PMX Naked, PMX Sport, Rodoshow, T-Rex 50ccm, Tornado, White Magic og X-HotPiaggioET2, Liberty, New Zip – 2T, NRG Mc2 (LC), NRG Mc3 (AC), NRG Power DD (LC), NRG Power DT (AC), Skipper 125-150ccm – 2T, Typhoon (før 2010), Zip (efter 1999) og Zip SP (efter 2006)RiejuMRX-RRX og RS2 Matrix (før 2008)SuzukiAddress, Estilete, Katana (AC) og Katana (LC)SymDD, Jet Euro X, Jet Sport X SR og Jet50TGB101R og 303R HawkVGAGridoYamahaAerox (efter 2004), Aerox (før 2003), BWS/Spy, DT50, Jog R, Jog RR, Neos 2T (efter 07/2007), Neos 2T (før 07/2007), Neos Easy 2T, Slider (før 2004) og TZR

Be the first to comment

Leave a Reply