2 takts olie – Jonas Blom guider dig!

Olie er motorens plejemiddel

Et indlæg skrevet af Jonas Blom, Racerkører

Det er sådan med en 2 takst motor at den bliver smurt gennem brændstoffet, enten ved at man selv blander olien i benzinen eller ved hjælp af en selvblander der selv tilføjer der tilføjer olie ved indsugningen til motoren.

Kort sagt: Hver gang du bruger din 2-taktsmotor går den samtidig igang med at pleje motorens komponenter indvendigt – genialt.

Olie opfyldning PGO hot 50
Hos PGO HOT50 påfyldes olien en seperat beholder og så klarer maskinen resten

Uanset om det er dig selv der har blandet olien. eller maskinens egen selvblander, så ender det med at blive brændt af og komme med ud gennem udstødningen.

Præcis derfor er ens valg af olie vigtigt på flere måder, man skal have en olie med en tilpas smøreevne så ens motor ikke tager skade, men olien skal samtidigt kunne blive brændt af i ens motor, da man ellers vil opleve at der dannes koks, som faktisk også kan skade din motor.

Kort sagt, så findes der to typer af olie som man bør vælge mellem:

en semisyntetisk(også kaldet delsyntetisk) og en fuldsyntetisk olie. Delsyntetiske olier har et lavere brændpunkt end fuldsyntetiske olier. En delsyntetisk har også en anderledes smøreevne end en fuldsyntetisk – en fuldsyntetisk olie kan bedre klare belastningerne som findes i en racermotor, og levere tilfredsstillende smøring til racermotorer.
En semisyntetisk/delsyntetisk  er bedre til standard motorer og sportstunet motorer.

“Jamen, hvis fuldsyntetisk har den bedste smøreevne, skal jeg så ikke bare hælde det på min gade-scooter ?”
Nej det ville ikke være en god ide, da gade knallerter  – og sportstunet scootere –  generelt har en noget lavere kompression end racerscootere har. Desto lavere kompression en motor har, desto lavere forbrændings temperatur er der også i motoren. Som tidligere nævnt, så skal der højere temperaturer til før en fuldsyntetisk olie brænder rent. Derfor er en semisyntetisk olie det rigtige valg til en 2-takts motor der ikke er lavet til decideret race.
Eksempler på olier man kan bruge er Castrol Power1 Scooter 2T eller  Galp motoAction MS 2T begge kan købes hos Speedline.dk til netpris.

Vil du vide mere om de to mest populære olier på markedet? Læs Scooterblog’s helt egen guide: Gudie til 2-takts olie

 

Hvis du skal bruge olie til racer og Hiperracing-motorer

Har man derimod har en scooter med noget vildt tun, som f.eks. Malossi teamspeed eller Polini evolution, så skal man have en olie der kan give tilfredsstillende smøring ved høje omdrejninger og høj forbrændingstemperaturer. Her kan jeg personligt anbefale Castrol A747 den har jeg kørt med i mange år og det er en god olie.

En anden mulighed er Malossi 7.1 Racing 2T – Det er egenproduceret olie fra Malossi.
Generelt så vil alle fuldsyntetiske olie fra mærker så som Castrol, Putoline, Motul, Bel-ray, Galp mm kunne gøre jobbet, da disse olier alle er udviklet til racermotorer.

Be the first to comment

Leave a Reply